Błędy popełniane w firmie gastronomicznej

0
212

Prowadzenie firmy gastronomicznej nie jest prostym zadaniem. Wielu przedsiębiorców odnoszących sukcesu w innych branżach próbuje swoich sił w gastronomii co niejednokrotnie kończy się porażką. Najlepszym potwierdzeniem tych słów jest fakt, mówiący iż połowa kawiarni upada podczas pierwszych dwóch lat działalności. Jak zatem ustrzec się błędów? Jakie błędy są najczęściej powielane?

Po pierwsze, jak w każdej innej branży tak samo również w gastronomii istotna jest wiedza i doświadczenie. Dobrym przykładem jest tak zwany efekt Duninnga-Krugera, który mówi o tym, że ocena wiedzy o możliwości dokonywana przez ludzi jest odwrotnie proporcjonalna do rzeczywistych kwalifikacji. Może z pozoru brzmi to trochę zabawnie ale bez wątpienia tak jest, że lepiej wiedzieć że się czegoś nie wie niż nie wiedzieć że się czegoś nie wie 🙂

Trzeba przyznać, że tak zwany efekt Dunina-Krugera daje do myślenia zatem przejdźmy do meritum – dlaczego kawiarnie upadają? Poniżej przedstawiamy 5 największych błędów przy otwieraniu kawiarni.

Brak planu i wiedzy
Przygotowanie biznes planu, szczegółowej strategii działania oraz chłodnej kalkulacji przychodów i kosztów to zdecydowanie podstawa do rozpoczęcia działań w jakiekolwiek branży. Mimo to niektórzy patrzą na biznes gastronomiczny przez różowe okulary i zapominają o tym jak ważny jest biznes plan kawiarni.

Źle wybrana lokalizacja.
W branży gastronomicznej prawidłowe wybranie lokalizacji ma kluczowe znaczenie w związku z czym wybranie lokalu o niskim potencjale może zepsuć nawet najlepiej zorganizowaną kawiarnię.

Brak zaangażowania
Z każdym biznesem jest tak że trendy i oczekiwania klientów się zmieniają. Nawet najlepsze marki muszą się zmierzyć z kryzysem. Co to oznacza? Wniosek jest prosty, jeśli liczysz na długoterminowe utrzymanie się na rynku musisz dbać o swój biznes i stale reagować na sytuacje awaryjne. Błędem wielu inwestorów jest postrzeganie kawiarni jako małego biznesu pobocznego, który jedynie wymaga dokapitalizowania. Nic bardziej mylnego. Dobrze, prowadzona kawiarnia wymaga ciągłego wyciągania wniosków i czynnego zaangażowania. Jeśli inwestor nie może sobie pozwolić na odpowiednie zaangażowanie to pozostaje możliwość zatrudnienia kompetentnego menedżera.

Nieprawidłowo wybrane priorytety i brak poduszki finansowej
Otworzenie kawiarni to dopiero początek, pozyskiwanie klientów to ciągła praca, która wymaga odpowiedniej organizacji w związku z czym należy wybrać działania priorytetowe. Warto pamiętać o zasadzie pareto mówiącej że 20% nakładu czasowego przynosi 80% korzyści. Zawsze mogą nadejść mniej rentowne czasy – zdarza się to zarówno początkującym kawiarniom jak i tym o ugruntowanej pozycji na rynku. W związku z czym poduszka finansowa jest niemal niezbędna.

Brak cierpliwości
Prowadzenie firmy ma wiele wspólnego z efektem kuli śnieżnej. Warto o tym pamiętać i nie tracić serca do tego co robimy. Najciężej przetrwać pierwsze dwa lata. Sukces kawiarni rozpoczyna się od wiary inwestora i to właśnie inwestor powinien włożyć w projekt najwięcej serca. Wiele porażek wynika z tego, że przedsiębiorcy po prostu tracą wiarę i się poddają.